Tuesday, March 15, 2016

Skuad BuFFER @ STB telah bermula..! - 2016

📚 Luahan Rasa !
Projek BuFFER@STB
(27hb Feb 2016)


Projek Book and Food for Better Future (BuFFER) diteruskan lagi di Sekolah Tunas Bakti, Butterworth (sekolah Juvana). Program kali ini dikelolakan oleh abang2 dan kakak2 sukarelawan dari PPMUSM. Tahniah dan syabas diucapkan kepada mereka sempoi dan bersemangat (Oh yeah ! ).

Sememangnya projek ini bukan sahaja bermanfaat kepada peserta tetapi kepada sukarelawan sebagai medan latihan untuk mereka lebih mahir di lapangan dakwah.

Tak banyak gambar yang boleh dikongsi kerana peraturan disini ialah wajah pelatih tidak boleh disebarkan di media.
Berikut merupakan luahan rasa pengarah program kali ini, Mira Hamid. ðŸ‘‡
👪
Apa yg berlaku semalam banyak 'out of expectation'.. cth yg pertama, pengetua telah 'confirm' betul2 pelajar hanya 80 orang.. tiba2 jadi 96 orang. Barang yang disediakan semasa ice breaking hanya berlebih sedikit sahaja sebab kita amatlah menjaga kos utk beli brang2. Modul yang dibuat pun harus memakan belanja yang sedikit shaja.. kalau ikutkan hati memang nk buat modul yg bermacam2 lagi.

Untuk slot ice breaking, tahniah pada aizat, kerana dapat handle mereka dengab baik. Walaupun plan macam lain, tapi jadi mcm lain. Peserta sangat berdisplin semasa disuruh berkumpul dalam nilai yang diberi. Septutnya apa yang dijangka, mereka akan berlari dan belon yang dipakai di kaki pasti pecah. tapi tak menjadi. next time kita boleh ubah modul kita. kita pun tak tahu apa yang akan terjadi. so, part ni tak apa.. kita hanya merancang.. Allah yang tentukan...

Ok... untuk slot seterusnya slot motivasi oleh halimatus.. slot ni mira puji semangat halimatus.. wlupun dia juga baru first time.... cuma masa ni mira tgk ada segelintir yang memberi fokus dan ada yg tidak..

Next.. Boom.. sepatutnya kita ada mcm2 jenis boom supaya lebih meriah. boom ni boleh je masuk bila2 masa bila tengok mereka hilang fokus..boom yg Aizat buat boleh tahan hebat dan mungkin boleh perbaiki lagi.. apa2 pun tahniah pada aizat a.k.a aaron aziz...😂
Then.. slot yang seterusnya kotak emosi oleh farid.. tahniah kpd farid.. first time tengok macam tak yakin sebab farid ni pendiam.. then apa yang dia buat semalam mengubah la persepsi saya terhadap dia.. bagus.. good job.. Tetapi masa yang diberikan tidak cukup untuk kotak emosi ni.. apa yg mira jangkakan ialah mereka akan lukis simple2 n masa yg diambil mybe dalm seminit je utk lukis.. Rupanya banyak yang mereka nak luahkan.. lepas ni modul ini boleh diteruskan pada bulan 3 nanti. Dalam aktiviti ni fasilitator harus memainkan peranan yg tinggi sebab masa yg ada hanya la sedikit sahaja.

Amirul husni pula.. dia curi masa semasa pembinaan menara kejayaan utk smbung kotak emosi tu.. good job.. pandai mengambil peluang.. sama juga dgn wan..

Pastu slot raqibul... slot ni saya rasa memang betul2 berjaya..tahniah kpd raqibul... dah macam pencetus ummah pulak .. good job. Idea last minit utk uji menara mereka dgn botol tu, terbaik.. Saya pun ragu2 boleh ke uji dgn botol.. Idea semua peserta memang kreatif.. Siap dgn belon semua.. memang terbaik..

Masa menyanyi lagu realiti insan.. lagu tu sepatutnya bina semangat dorg . Tapi peserta tu tak nyanyi pon pada awalnya.. Saya puji fasilitator yang join menyanyi.. apabila fasilitator buat.. Baru dia orang buat.. tu ja sbnrnya... bila fasi tak nyanyi.. tak duduk di depan.. Mereka kurang semangat untuk nyanyi.. kurang gaya..

Lepas tu slot wan, radio karat... tahniah pada wan sebab first time handle aktiviti macam ni.. apa saya nampak mereka main tipu.. Haha.. Orang pertama dah tulis ayat siap2 di depan tu dan pass pada orang belakang.. Apa pun itulah realitinya kehidupan.
Terima kasih pada semua .. Yang mana baik datangnya dr Allah swt.. yg mana buruk datangnya dari diri kita...

inshaAllah kita sama-sama mujahadah memperbesarkan hati untuk menerima segala teguran... ^_~
Wallahualam....

Setinggi tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih yuyu...wan... halimatus...ekin...wawa...raqibul...farid...aida...zakiah...nik...aizat...amirul husni..amirul syafiq...fatin...eton..zahari...

No comments:

Post a Comment