Sunday, June 26, 2016

Hati Gembira, Sedih siapa tahu?

Catatan Outreach Lashkar Cinta.
9.6.2016



"Hati gembira@sedih siapa tahu"?
Bersama 20 pelajar. Bukan wakil mana² persatuan, atau memenuhi tugasan, tetapi hasil kesedaran mereka sendiri untuk menyantuni gelandangan/vagabond.
Jam 3.00 pagi, kami berkumpul di Armanian Park, Lebuh Acheh. (Dahulunya tapak rope walk). Setelah selesai taklimat, kami mula berjalan ke 'port' vagabond. Disebabkan tak ramai, kami bahagikan kepada 2 kumpulan sahaja. Sekitar Masjid Kapitan Keling dan Lebuh Chulia.

Jam 3.30 pagi, tentunya semua masih lena dibuai mimpi, sungguhpun suara² hon kereta, deruan moto kedengaran. Lena tetap lena. Tetapi, setibanya kami betul² di hadapan Masjid Kapitan Keling, terlihat sekumpulan makcik² sedang rancak bersembang.
Kami pun ambil keputusan sertai mereka. Duduk di atas lantai orang lalu lalang, dan kami buat bulatan besar. Ada 4 orang makcik semuanya. Telatah mereka mengukir senyuman di bibir kami, sekali sekala ketawa kami terkeluar. Terlalu banyak cerita. Bertanya tempat asal mereka, pekerjaan mereka, suami dan anak² serta macam² lagi.
Perbualan selama hampir 30minit, amat memberi suatu pengalaman baru, sudut pandang baru kepada sukarelawan yang bersama. Suka duka mereka, siapa yang tahu kan? Kalau bukan kita yang mendengarnya. Pengajaran buat kita.
----------
Sedikit gambaran suasana sekitar Georgetown pada Ramadhan ke-4. Masih lagi sunyi dengan vagabond².
Mengikut kebiasaannya pada bulan Ramadhan, apabila tiba di tengah² Ramadhan hinggalah hujung Ramadhan, bilangan mereka akan bertambah. Yang datang dari Baling, Perak, Kedah dan seumpamanya.

No comments:

Post a Comment