Wednesday, June 22, 2011

NGO Pulau Pinang & ‘Miss ICT’

Oleh : Asti Toba

Pelbagai perkembangan dinamis sedang melanda negara. Pada bulan Julai akan datang ini banyak Badan Bukan Kerajaan (NGO) terlibat dalam satu isu sosial-politik negara yang menyentuh akan tanggungjawab profesional Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Isu-isu yang diperjuangkan oleh NGO adalah penting bagi kebaikan negara selain daripada menghidupkan gerakan demokrasi. Namun NGO harus juga memberi perhatian kepada isu sosial dan moral yang berkaitan dengan wanita. Misalnya Pulau Pinang bakal menjadi tuan rumah penganjuran satu pertandingan bergelar "Miss ICT".



Pertandingan ini akan memperagakan peserta wanitanya berpakaian mandi di hadapan khalayak awam. Ini sinonim dengan satu bentuk aktiviti pendedahan sebahagian besar tubuh wanita yang akan diadili oleh golongan lelaki dan wanita. Aktiviti sebegini adalah sama seperti satu pengeksploitasian terhadap tubuh wanita dan ianya tiada hubungan langsung dengan usaha mahu mempromosikan produk terbaharu ICT.

Pihak berkuasa yang akan menganjurkan pertandingan ini mungkin alpa yang jika berbuat demikian ia sebenarnya mendukung aktiviti yang tidak bermoral ini. Dengan itu apakah pihak NGO khasnya yang berpusat di Pulau Pinang harus berdiam diri atau membuat desakan agar pertandingan Ratu ICT itu dibatalkan sama sekali dan digantikan dengan yang lebih sesuai dengan norma bangsa dan agama rasmi Islam dan juga perasaan wanita amnya. Tubuh wanita tidak harus diperagakan. Tubuh badan wanita bukan barang dagangan untuk ‘melariskan’ jualan.

1 comment:

  1. mohon semua pihak bangun menentang penganjuran... jangan berdiam diri..... kalau tidak, nescaya program ini akan dianjurkan lagi jika tiada sebarang bantahan

    ReplyDelete