Wednesday, July 31, 2013

Gelandangan... Di mana titik akhir?

Assalamualaikum sahabat sekalian.


Terbaca perbualan sahabat dalam Faceboook mengenai gelandangan:
Sahabat A:
Berita TV9 membuat liputan, banyak gelandangan sekitar penang ditahan dan dibawa ke rumah kebajikan. tahu ke?
Sahabat B: 
Ini perkara biasa yang dibuat ABC (bukan nama sebenar). seperti hari khamis sebelum program juga. Mungkin ABC rasa itu pendekatan yang terbaik untuk kosongkan/hapuskan gelandangan di beberapa tempat. mungkin juga sudah 'kena marah' dengan pihak atasan. ADAKAH INI LANGKAH TERBAIK?? saya masih belum dapat maklumat sebenar tentang berita tersebut.
Sahabat A: 
Serius akak cakap, 'sangat kasar' layanan dorang. Langsung tak guna pendekatan hemoi. Datang pula dengan trak, macam gelandangan tu penjenayah plak.

Walaupun situasi lapangan seperti ini, API Malaysia dengan kerjasama UNGGAS Malaysia berusaha untuk memberi kebahagiaan kepada gelandangan walaupun sekelumit cuma.

 Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Program Ramadhan Discovery 2.0 pada 26 Julai 2013 kali ini terlaksana seperti yang dirancang. Seramai 44 sukarelawan (19 sukarelawan UTP, 20 sukarelawan Darul Hadis, 4 sukarelawan UUM, Seorang USIM) yang menyertai misi menyantuni gelandangan sekitar Georgetown. Jom bersama-sama menyelusuri perjalanan sepanjang program.



  
Barang keperluan (buah, biskut, air kotak, baju) dimasukkan ke dalam ‘goodie bag’


Pembahagian kumpulan

Bertaaruf sebelum bertolak ke lapangan
Masa untuk bertolak ke Georgetown

Sesi taklimat oleh Bukhori (Pak Teh)



Pak cik – pak cik sabar menanti nombor kuponnya dipanggil
 

Sesi membahagikan 'goodies bag' mengikut nombor kupon gelandangan
Sesi resolusi  diketuai Sdr NurFitri Amir (YDP API Malaysia)
   




Alhamdulillah. Program tamat pada 10pm. Pelbagai maklum balas yang diberikan oleh sukarelawan. Paling penting RD merupakan pengalaman yang sukar dilupakan. Insha Allah RD akan bertemu lagi pada Ramadhan akan datang. 

* Senario isu gelandangan di Malaysia umumnya, dan Penang khususnya semakin rumit untuk dijelaskan, apatah lagi diselesaikan. Apakah titik akhir kehidupan mereka? Adakah mereka memikirkannya? Apakah peranan kita yang memahami keadaan ini?

No comments:

Post a Comment