Sunday, June 26, 2016

Ini Kisah 3 Hari Sebelum Ramadhan ! TAK PERLU BUKA MULUT.

Assalamualaikum.
Sahabat-sahabat sekalian... Peristiwa yang berlaku kepada seorang sukarelawan Lashkar Cinta tiga hari sebelum Ramadan yang lalu membuktikan bahawa kadang kala kita tak perlu buka mulut pun untuk berdakwah.
Hanya perlu senyum, tunjukkan niat yang ikhlas dan rasa prihatin. Mereka yang melakukan kesalahan sebenarnya sedar bahawa mereka perlu berubah.


BERIKUT ADALAH CATATAN SYAFIEQAL PADA 3 JUN LEPAS.
Assalamualaikum semua....
Pada malam ini, kami turun ke lapangan bersama-sama pelajar dari Kelab Kerja Sosial Universiti Malaysia Sabah (UMS). Malam ini seramai 20 orang pelajar telah dibahagikan kepada dua kumpulan, kumpulan pertama bergerak ke sekitar KOMTAR manakala kumpulan kedua bergerak ke sekitar Jalan Masjid Kapitan dan Lebuh Chulia.
Selama saya ikut program-program UNGGAS sejak 3 tahun lalu, saya tidak pernah rasa sedih dan terharu sampai mnitiskan air mata. Sewaktu kami berjalan menuju sebuah restoran nasi kandar, saya lihat ramai orang sedang beratur panjang ... tiba-tiba terlihat di hujung sudut berhampiran kedai itu, ada seorang makcik yg sedang mncari tempat untuk tidur.
Saya pun mendekatinya bersama seorang pelajar UMS. Saya ingat wajah makcik tersebut kerana pernah berjumpanya sebelum ini. Sebelum ini, saya jumpa makcik itu di 7e, sedang membeli arak. Saya pernah berbual dengannya sebelum ini. Saya memberi salam dan makcik itu terus berkata "yea cucu nenek datang , bawa makanan dekat nenek... terus dia berdoa kepada Allah...dan mengucapkan Alhamdulillah...
Selepas itu dia suruh saya duduk di sebelah dia dan dia terus memeluk saya dengan sangat erat seperti seorang ibu tua memeluk anaknya... Ketika itu, saya sudah bau arak. Saya hanya diam. Makcik berterima kasih ... Kemudian terus mencium dahi saya sebanyak tiga kali .... Makcik menitiskan air mata dan terus menerus memesan kepada saya dan rakan pelajar UMS supaya tidak lawan cakap mak ayah dan jangan dengar cakap orang yang kita tidak kenal ... Berkali-kali diucapnya. Macam ada satu mesej yang dia hendak beritahu atau ada satu beban penyesalan yang ingin diluahkan .... Selepas beberapa ketika, saya masih diam sehingga meminta izin untuk pergi ...
Mungkim masih ada perkara lagu yg boleh saya korek dari makcik tersebut. InsyaAllah, di masa yang seterusnya saya ingin bertemu dengan makcik ini lagi kerana memang ada sesuatu yg ingin diluahkan kepada saya yang bertaraf umur seperti anaknya.
Kita tidak tahu apa sebab dan punca. Tetapi dengan hanya ucapan salam dan senyuman, orang-orang yang kita jumpa dijalanan akan teringat kembali jika ada kesalahan yang mereka lakukan dan secara tak langsung insyaAllah kita telah jadi asbab untuk mereka berfikir untuk perlahan-lahan berubah.
Hidayah itu milik Allah, tidak ada sesiapa yang mampu memberikan hidayah selain Allah. Kita hanya lakukan apa yang mampu. Senyum dan tunjukkan kasih sayang ... Kalau tak reti sembang sekalipun, hanya senyum dan tanya khabar seadanya...
CATATAN LASHKAR CINTA.
3.6.2016

No comments:

Post a Comment