Sunday, August 24, 2014

Malam Ambang Merdeka 2014: Turun lapangan di kawasan anda!



Pengenalan

Remaja merupakan satu kelompok masyarakat yang paling penting dalam sesebuah negara, jika remaja yang ada pada hari ini cemerlang, maka aman dan makmurlah negara kita dimasa hadapan. Namun, berikutan pelbagai kes yang melibatkan remaja hari ini, segelintir mereka dilihat seolah-olah sebagai beban kepada masyarakat. 

Segala bentuk kebejatan sosial yang berlaku pada hari ini disepuh kepada imej mereka. Sehingga akhirnya, kelompok remaja yang telah tersasar ini merasakan diri mereka tidak berharga dan terus bergelumang dalam kancah kemaksiatan kerana tiada  motivasi diri untuk berubah. 




Golongan-golongan pendakwah jarang sekali mendekati golongan ini dan berdakwah secara terus kepada mereka. Mereka sebenarnya sangat memerlukan kaunseling keagamaan dan kasih sayang masyarakat. Setiap pendakwah mesti berusaha lebih keras lagi untuk memperbaiki keadaan masyarakat dengan melaksanakan satu proses yang tersusun secara berperingkat di medan lapangan dakwah mereka.

Bagi tujuan itu, UNGGAS Malaysia telah mengenalpasti hari-hari perayaan tertentu yang menjadi hari ‘merdeka’ bagi para remaja. Pada hari tersebut, mereka akan berhias mengikut trend masing-masing dan berhimpun ditempat-tempat tertentu. Aktiviti lepak biasanya akan ditambah dengan kegiatan-kegiatan tidak bermoral seperti hidu gam, arak, dan zina. Maka satu program yang dinamakan Operasi Sayangi Remaja sejak 2007 dilaksanakan sebagai aktiviti dakwah atau kaunseling lapangan dan bukannya untuk tujuan penguatkuasaan atau penangkapan. 

 Dekati bukan Marahi

Seperti tahun-tahun sebelum ini, UNGGAS Malaysia bersama rakan NGO yang lain akan turun ke lapangan yang menjadi tempat berkumpul remaja bagi menyambut merdeka.

Tahun ini, UNGGAS Malaysia dan rakan NGO lain iaitu ABIM, MAPIM, IKRAM, PAFI, Zonkita.org, dan MIM Broters sasarkan tiga tempat iaitu Sungai Petani, Kedah, Butterworth, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.

 


 Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai misi turun lapangan, bolehlah rujuk contact person di tempat anda.


No comments:

Post a Comment