Monday, October 6, 2014

Pesta Arak Terbesar Di Dunia ? UNGGAS Malaysia Gesa Masyarakat Zahirkan Bantahan Dengan Jelas

KENYATAAN BERTINDAK.
Pesta Arak Terbesar Di Dunia ? UNGGAS Malaysia Bantah dan Gesa Seluruh Masyarakat Yang Prihatin Untuk Menzahirkan Bantahan Dengan Jelas.

Kami merujuk kepada acara Oktoberfest yang telah mula dilaksanakan secara kecil-kecilan bermula 24 Sept dan acara kemuncak 'outdoor'nya pada 10-12 Oktober di Pasaraya 1 Utama, Petaling Jaya. Penaja utama acara ini menurut laporan media adalah Carlsberg Malaysia.

Sejak dahulu lagi kami membantah keras sebarang acara yang mempromosikan amalan memunim arak atas dasar yang jelas bahawa ia bukan sahaja salah dari segi syarak bagi umat Islam dan juga agama-agama lain yang tidak suka umatya mabuk. Bahkan sangat terang lagi bersuluh ia membawa banyak implikasi sosial dan kesihatan yang buruk yang tidak perlu dijelaskan lagi disini. Terdapat beribu-ribu kajian yang telah dijalankan menunjukkan akibat buruk daripada amalan meminum arak.

Dengan cuma beberapa hari sahaja lagi acara besar-besaran Oktoberfest akan berlangsung. Kami menyeru agar semua warga Malaysia yang prihatin agar dengan tegas bertindak menyatakan bantahan secara individu atau berkumpulan.

Kami menyeru masyarakat yang prihatin agar membajiri media sosial dengan kempen anti pesta arak. Kami menyeru masjid-masjid, rumah-rumah ibadat, sekolah-sekolah, serta premis-premis utama mempamerkan kain-kain rentang membantah acara ini dan pertubuhan-pertubuhan awam agar memulakan kempen bahaya arak secara tegas. Kumpulkan aktivis-aktivis sosial, kesihatan dan moral dan turunlah ke lapangan ke pasar-pasar raya dan tempat-tempat awam seluruh Malaysia untuk memberi penerangan dan berkempen tentang bahaya arak dan kenapa pesta arak di tempat tumpuan awam perlu dibantah.

Walaupun akhirnya nanti jika pesta kemuncak Oktoberfest ini tetap dilaksanakan, kita telah menunjukkan kepada masyarakat dunia bahawa kita, rakyat Malaysia yang prihatin, tidak redho dengan pesta maksiat ini.

Semoga usaha kecil ini membawa manfaat yang besar kepada generasi kita dimasa hadapan.

Fitri Amir
UNGGAS Malaysia

6 Oktober 2014

https://www.facebook.com/pages/Urusetia-Menangani-Gejala-Sosial-UNGGAS

No comments:

Post a Comment