Wednesday, November 11, 2015

Membina Generasi Berilmu..!

Membina Generasi Berilmu!
Persoalan melahirkan Generasi Berilmu yang bakal menjadi pemimpin masa datang, tidak kira sebagai ketua keluarga, masyarakat mahupun negara bukanlah seharusnya bijak membaca!
Bijak membaca yakni berlatarbelakang pendidikan yang mantap. Mungkin juga pemegang skrol PhD. Kemudian, bekerja dengan pulangan gaji lumayan. Pangkat apatah lagi, yang bagus mungkin.
Namun, itu semua bukan kayu ukur generasi itu BERILMU.
-----------------------------------------------------------
Kita rujuk Firman ALLAH. wahyu pertama Rasulullah iaitu Iqra'!
"Bacalah dengan nama tuhan-MU yang menciptakan"
-----------------------------------------------------------


BACA yang dimaksudkan bukan sekadar kenal huruf, pandai mengeja. Itu hanyalah teori. BACA yang dimaksudkan lebih mendalam. Bukan sekadar bijak membaca, tetapi bijak memahami.
Jika kita merujuk kepada pendidikan anak-anak kita, pastinya kita menitikberatkan soal pencapaian akademik.
Hakikatnya, mendepani realiti zaman sekarang, pencapaian akademik haruslah seiring dengan pemantapan AKHLAK. Akhlak dalam kehidupan seharian.
Akhlak merupakan benteng diri, bukannya pencapaian akademik. Bijak dalam akademik, belum tentu mampu menjadi pemimpin adil.
------------------------------------------------------------------------
Nota: Rasulullah tidak tahu membaca, tetapi Baginda dikenali penduduk satu dunia, dan juga disenaraikan INDIVIDU PERTAMA terpengaruh di dalam sejarah manusia. (Rujuk buku 100: A Ranking of The Most Influential Persons In History oleh Micheal H.Heart).
-------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment