Monday, January 30, 2012

Takdir Sebagai Aktivis


Berbakti kepada masyarakat sudah menjadi cita-cita sejak zaman sekolah lagi. walaupun pada waktu itu kefahaman berbakti kepada masyarakat sekadar terbatas untuk membantu mengecat rumah, memungut sampah, melawat rumah orang tua dan menjadi fasilitator. 

Usai menerima keputusan STPM (Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia), langkah kaki dipanjangkan untuk menemui guru kaunseling sekolah untuk berbincang bidang pengajian yang boleh dipohon seterusnya melayakkan saya menyandang gelaran mahasiswi. 

“Asti nak jadi apa?”

 “saya tidak suka terkongkong dalam bangunan semata-mata cikgu. Saya suka bersama dengan masyarakat.” 

Dialog inilah awal sebuah perjalanan kearah aktivisme saya.

Bumi Sintok berjaya saya pijak. Memegang gelaran mahasiswi Pengurusan Kerja Sosial berjaya meransang keterujaan saya untuk tempoh 3 tahun seterusnya. Bidang ini merupakan pilihan pertama saya.

Tahun 2009, saya telah diperkenalkan dengan sebuah pergerakan aktivis yang memberi fokus kepada permasalahan sosial. Bermula sebagai salah seorang peserta program anjuran Kerajaan Negeri Kedah dan kumpulan ini. Setelah program tersebut tamat, saya sentiasa berhubung dengan salah seorang aktivisnya. Melalui beliau, banyak program anjuran kumpulan ini saya sertai. Sehinggakan saya sanggup menyertai program anjuran mereka di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur. 

Begitulah keterujaan saya dalam dunia aktivisme. 

‘Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan’.

Ketika teman-teman sepengajian kalut mencari tempat praktikum di negeri masing-masing malah ada yang ingin mencari tempat praktikum dibelakang atau samping rumah jika ada hahahaha. 

Namun berbeza halnya dengan saya. Mengambil inisiatif menghubungi sahabat aktivis lapangan sosial di Pulau Pinang dan menyatakan hasrat untuk melaksanakan praktikal di pusat gerakan mereka.

Alhamdulillah, mereka menyambut dengan baik malah saya diberikan elaun sara hidup setiap bulan, saya diberikan tempat perlindungan yang cukup selesa malah diberikan kemudahan pengangkutan (motor). 

MasyaAllah!! 

Allah memudahkan perjalanan saya untuk berkecimpungan dalam bidang ini.
Pernah saya terfikir untuk meninggalkan dunia ini sebenarnya. Ketika tempoh praktikal berbaki sebulan setengah lagi, saya mula berjinak-jinak dalam dunia ‘perniagaan’ kononnya ingin mengembangkan perniagaan tersebut dan mengumpul kekayaan seterusnya menyenangkan keluarga. 

Namun, kecenderungan saya untuk meninggalkan dunia perjuangan ini berjaya dihidu oleh sahabat seperjuangan. Mengelat untuk mengikuti mesyuarat bulanan, tidak hadir usrah, selalu hilang pada waktu tengahari dari pusat gerakan, tidak menghadiri kuliah agama, dan hubungan dengan sahabat juga terjejas. Cukup sebagai bukti untuk saya diberikan muhasabah oleh ‘Big Brother’.

Tidak sia-sia muhasabah yang berlansung selama dua jam. Dengan lelehan air mata sebagai tanda keinsafahan atas kekhilafan, saya telah berjanji untuk berfikir dengan lebih panjang. Sebagai penyelesaian saya ditawarkan untuk  bekerja di sebuah pusat penyelidikan. 

“Asti engkau hantar resume minggu ni, nanti engkau hadir ke sesi temuduga.”

 Bidang tugas pun sebenarnya sealiran dengan kerja-kerja aktivisme waktu ini.
Alhamdulillah tamat praktikal 30 November. 1 Disember telah melaporkan diri sebagai pekerja di Penang Research Centre in Socio economy. 


Kini hampir 3 tahun setengah berkecimpung dengan dunia aktivisme dalam lapangan permasalahan sosial. Banyak pengalaman diperolehi. Banyak ceruk-ceruk menempatkan manusia tercicir dijejaki. Banyak kawasan, daerah, negeri malahan negara mampu ditenung.
Semuanya adalah sebuah takdir Allah dan kesungguhan menetapkan hati pada satu jalan dakwah. Terima kasih Allah, terima kasih sahabat dan keluarga nun jauh di Kalimantan dan Borneo.  

Oleh,
Asti Toba
Setiausaha Agung UNGGAS Malaysia

No comments:

Post a Comment