Dogma,
Nota Dari Pengalaman Lapangan
Saya percaya masih ramai yang
ingat perihal seorang pelajar Malaysia jurusan perubatan yang kononnya hilang selama
tiga tahun di Dublin. Keluarga beliau dilaporkan lapan kali ulang alik ke
Dublin untuk mencari beliau tetapi hampa. Alih alih, gambar dan berita pelajar
ini muncul di media perdana dan alternatif.
Sudah tentu terkejut besar keluarga beliau. Mana tidak, gambarnya yang
siap bertengkolok, berbaju melayu hitam serta bersampin sedang dalam majlis
perkahwinan. Lebih menyentap hati, pasangan pengantinnya adalah lelaki ‘Mat Saleh’
yang lengkap bertuxedo hitam. Ya, lelaki Muslim ini berkahwin dengan kaum
sejenis. Sungguh pilu hati ibu dan ayah, sudah jatuh ditimpa tangga. Syarikat
Petronas yang menaja biasiswa lelaki ini juga dikhabarkan telah meninta
keluarga itu membayar balik biasiswa sebanyak RM 890,000 sebagai bayaran penjamin
kerana beliau tidak menghabiskan pengajian dan melanggar kontrak biasiswa.
Selang beberapa hari, pelajar ini tampil lagi dimuka akhbar dengan kenyataan
menagih simpati dengan mengatakan dia selamat dan masih lagi muslim. Malahan
berikrar akan terus menjadi Muslim yang baik. Saya tidak tahu apa maksud beliau
untuk menjadi Muslim yang baik, mungkin beliau akan membayar balik biasiswa itu
dan pulang ke pangkuan keluarga. Tetapi,
jelas beliau tidak menyesal bahkan berbangga menjadi Muslim yang homoseksual.
Kisah diatas saya jadikan satu contoh besar untuk menggambarkan darjah
kegentingan masalah akhlak Muslim. Bolehkah diterima konsep Gay Muslim?
Sebagai seorang aktivis yang
bergelumang dalam permasalahan gejala sosial, ingin saya kongsikan juga
pengalaman tebal muka dan panas telinga berhadapan dengan karenah
manusia-manusia ini. Satu ketika dulu, kami melancarkan program Operasi Sayangi
Remaja sempena Valentine Day dimedia. Kaedahnya mudah, sesiapa sahaja yang
ingin berdakwah, tetapi takut atau malu untuk menegur dan menasihati pembuat
maksiat ditempat awam, akan berkumpul beramai-ramai untuk membina keyakinan
diri dan menghilangkan rasa takut. Kemudian,
dengan muka yang tidak bengis, kata-kata yang ramah persis Tabligh (saya ‘respek’
keazaman dan kesantunan mereka) kita akan bergerak beramai-ramai ke lapangan
berjumpa dengan sesiapa sahaja yang ada dikawasan operasi. Kita bersembang dan
diakhir pertemuan kita selitkan kata-kata nasihat dengan ikhlas sebelum minta
mereka yang kurang sopan ditempat awam tersebut untuk beredar kerana hari sudah
larut malam. Keesokan harinya saya
dihujani dengan tomahan jumud dan tak bertamadun. Kononnya moral adalah hak
peribadi dan tidak boleh ditentukan oleh orang lain apa yang baik dan apa yang
tidak. Saya tidak mahu membicarakan kewajaran mencegah mungkar dengan cara ini.
Dalam hal ini yang ingin saya tanyakan, apakah benar nilai baik buruk moral
tidak boleh diukur kerana ia subjektif?
Pada satu ketika yang lain, ketika
sedang berkelana di Kuala Lumpur, tiba-tiba seorang sahabat membuka bicara,
kenapa engkau solat lima waktu? Saya katakan, sebagai seorang yang masih lemah
iman, saya bersolat kerana ia perintah Allah maka kita perlu laksanakan sebagai
hambanya, saya tambah lagi, nilai solat yang paling tinggi adalah sebagai tanda
kesyukuran kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya dan tidak mengharapkan
apa-apa balasan untuk itu, sama ada untuk selamat dari neraka atau untuk masuk
ke syurga. ‘Tapi aku solat kerana nak jadi baik, itu saja.’ Jawab sahabat ini.
Katanya, solat adalah satu adat ritual yang boleh menenangkan jiwa, membolehkan
kita mengimbang diri untuk jadi lebih bermoral. Sama seperti Yoga. Intipati
solat itu yang penting, untuk jadi baik. Bukan untuk Tuhan. Tuhan itu
sebenarnya adalah ciptaan minda manusia sebagai satu pelindung agar manusia
rasa selamat dan sejahtera. Atau untuk mengawal orang lain untuk kepentingan peribadi.
Wah, hebat.
Jelas sekali masyarakat kita
sekarang sedang keliru untuk menentukan makna atau hakikat sesuatu sifat,
perbuatan dan istilahnya. Kegagalan untuk memahami perkara ini akan membawa
kepada salah tafsir dan seterusnya menyebabkan salah amalan lalu Islam itu
akhirnya hanya menjadi satu tempelan nama tanpa asas akidah dan syariah yang
betul. Maka persepsi-persepsi seperti yang saya sebutkan tadi, akhirnya diambil
dan dikatakan sebagai ajaran Islam.
Salah satu kekeliruan yang timbul adalah berkenaan
makna akhlak. Yang sekular telah mensekularkan maknanya. Maka berakhlak itu disama
ertikan dengan bermoral. Yang liberal dan humanis berusaha menghapus konsepnya.
Bagi mereka “Muslim tidak perlu berakhlak, berbuat baik pada sesama makhluk itu
lebih mulia”. Disini akhlak yang bersumber dari agama diganti dengan moral,
atau akan dihapuskan sama sekali. Bolehkah akhlak disamakan atau diganti dengan
moral?
Kita lihat. Akhlak adalah kata
jama’ dari kata khuluq. Akar katanya serumpun dengan khalaqa (menciptakan).
Ertinya adalah sifat jiwa yang melekat (malakah) dalam diri seseorang sesuai
dengan
asal ia mula diciptakan (ahsanu taqwim). Alasannya
jelas, jiwa manusia itu diciptakan Allah dengan fitrah-Nya (fitratallah alliti
fatarannas alaiha). Maka berakhlak adalah berfikir, berkehendak dan berperilaku
sesuai dengan fitrah (nurani) nya. Lalu mengapa manusia melawan fitrahnya?
Maksud saya disini, manusia yang tidak bersifat kemanusiaan seperti membunuh
tanpa hak, rogol, merompak dan lain-lain. Ini kerana corakan didikan orang
tuanya dan persekitarannya. Orang tuanya menanam benih kejahatan pada anaknya.
Jika ia tanam benih kebaikan, maka sempurnalah fitrah anaknya seperti seorang
manusia layaknya. Hadith Nabi jelas menyatakan, orang tua berkuasa membuat
anaknya Muslim atau kafir.
Kemudian agar fitrah manusia itu
sempurna, melebihi daripada fitrah asas yang membezakan manusia dengan haiwan, Allah
menurunkan fitrah yang lain aitu al-Qur’an sebagai rujukan bagaimana kita perlu
berperilaku. Ibn Taymiyyah menyebutnya fitrah munazzalah. Dengan al-Qur’an
fitrah manusia akan berkembang sempurna. Contoh manusia yang fitrahnya berkembang
mengikuti al-Qur’an adalah Nabi Muhammad. Kerana itulah disebut akhlak nabi
adalah Al Qur’an. Maka peribadinya menjadi teladan umat. Jiwanya memancarkan
cahaya. Perilakunya menjadi hukum dan tata etika. Nafasnya adalah zikir yang
berirama. Kalamnya meluncur penuh hikmah bijaksana. Itulah makna kesimpulan
Aisyah r.a bahawa akhlak Nabi adalah al-Qur’an (khuluquhu al-Qur’an). Sebab
jiwa Nabi tidak sahaja sesuai tapi tenggelam dalam samudera kebaikan dan
kesempurnaan al-Qur’an.
Untuk memahami akhlak dalam konteks Islam, perlu
memahami dahulu makna akal, Imam Al-Ghazali
dalam Ihya’ Ulumiddin memberikan empat makna
sekaligus empat peringkat akal:
Pertama; peringkat akal sebagai satu sifat atau
pembawaan tabi’i (gharizah) yang membezakan
manusia dari hidupan
lain dan yang membolehkannya menerima ilmu-ilmu pemikiran dan spekulatif
(‘ulum nazariah) serta menanggap perkara-perkara
abstrak. Pendek kata, ia membezakan manusia
dengan haiwan.
Kedua; peringkat akal yang membawa makna ilmu daruri
yang akan muncul dalam diri kanak-kanak yang sudah boleh berfikir tentang
kemungkinan dan memustahilan sesuatu perkara.
Ketiga; peringkat akal dimana ia bermaksud ilmu yang
didapati melalui pengalaman sepanjang masa berlalu.
Keempat; peringkat akal dimana ia merupakan keadaan
arif, mempunyai kekuatan yang terbina dalam diri yang membolehkan ia mengetahui
akibat daripada pelbagai perkara, dan akhirnya dapat mengawal diri daripada hawa
nafsunya daripada kenikmatan duniawi yang sementara.
Ini adalah satu bentuk
perkembangan akal manusia, dua makna yang pertama wujud secara tabi’i manakala
dua makna yang kedua hanya boleh dicapai melalui daya usaha. Lebih banyak
pengalaman dan pengetahuan pada peringkat akal ketiga akan membolehkan pencapai
kefahaman makna yang keempat iaitu matlamat akhir kewujudan manusia.
Mereka yang tidak mempercayai
tuhan, tidak mencapai peringkat akhir akal sama ada kerana tidak memahami
makna-makna ayat Allah (petanda-petanda kewujudan Tuhan) dalam alam atau diri
mereka sendiri telah menutup tabir untuk berusaha memahaminya kerana
terpengaruh dengan dokma-dokma sains dan kemanusiaan. Al-Qur’an adalah satu
mukjizat Rasulullah yang perlu mereka kaji jika mereka benar-benar mahu mencari
kebenaran sama ada Tuhan itu wujud atau tidak. Atau kaedah perbandingan teologi
antara agama-agama lain dan pemikiran–pemikiran lain juga mungkin berkesan
untuk mereka menguji kewujudan Tuhan. Persoalan asas disini adalah keikhlasan
untuk mencari ilmu sehingga mencapai maksud akal keempat. Untuk menambahkan
keimanan terhadap Allah, umat Islam juga digalakkan mengkaji agama-agama dan
pemikiran-pemikiran lain dan membandingkannya dengan kebenaran Al-Qur’an.
Untuk membincangakan perihal
akhlak atau moral kepada mereka yang tidak mempercayai prinsip ketuhanan.
Mengenali Tuhan dan pembuktian kewujudan Tuhan perlu terlebih dahulu diberi
perhatian, jika tidak, perbincangan berkenaan akhlak atau moral ini tidak akan
dapat mencapai kata putus. Ini kerana mereka tidak menerima al Qur’an dan
Hadith sebagai sumber yang mutlak dan berautoriti. Umat Islam yang benar-benar
berkeyakinan terhadap kewujudan Allah, perlu turut berani mencabar mereka untuk
membuktikan bahawa Tuhan tidak wujud sepertimana yang didakwakan. Sebagai
panduan kepada mereka yang ingin mencari Tuhan, Imam Fakhr al Din al Razi,
ketika membicarakan dalil akal dan naqal, meletakkan sepuluh syarat akliah
untuk menerima sesuatu khabar wahyu sebagai satu yang membawa keyakinan.
Manakala, dari segi penerimaan hadith sebagai sumber hukum Islam pula, Ibnu al
Jawzi sepertimana yang dipetik oleh Jalal al Din al Suyuti dalam kitabnya
Tadbir al Rawi menjadikan penerimaan akal sebagai salah satu syarat penerimaan
hadis dengan menegaskan bahawa, ‘sekiranya kamu menjumpai satu hadith yang
bertentangan dengan akal atau bertentangan dengan sesuatu yang disepakati
perkhabarannya atau bertentangan dengan prinsip yang telah diterima, maka
ketahuilah bahawa hadith itu adalah palsu’. Disini jelas menunjukkan, prinsip
keilmuan Islam yang berteraskan faham akidah bukan satu dogma membuta tuli.
Kepercayaan kepada Allah itu dapat dibuktikan dengan akal berpandukan kepada
Al-Quran dan Al-Hadith.
Al-Quran juga sering memisalkan
mereka yang mempunyai hati (qulub) dengan perbuatan berfikir, menyamakan orang
yang tidak berakal dengan orang yang tidak mendapat hidayah (menolak
perkara-perkara rohaniah) dan menisbahkan tugas zikir dan taqwa kepada akal
(mengkaji dan menginsafi kejadian alam untuk meningkatkan taqwa). Ini dapat
dilihat dalam ayat Al-Quran yang menerangkan tentang perihal Ulul Albab
(generasi teras).
Seperkara lagi yang mesti difahami
berkenaan akal adalah hubungannya dengan ruh. Al-Quran tidak memberikan makna
yang sempit kepada akal. Sehubungan itu, Al Quran menggunakan beberapa istilah
lain selain dari akal seperti ‘qalb’(qalbu), ruh, dan ‘nafs’ (nafsi). Kesemua
istilah ini pada hakikatnya merujuk kepada hakikat yang sama iaitu unsur
rohaniah manusia vis-à-vis jasad dan unsur inilah yang dimaksudkan oleh
Al-Ghazali tentang peringkat pertama akal iaitu sifat tabi’inya manusia yang
mempunyai ruh. Sebenarnya, yang membezakan antara keempat-empat perkara ini
adalah fungsinya (ahwal). Ketika unsur rohani ini terbabit dalam proses berfikir,
ia dinamakan Allah sebagai ‘aql’ (akal), ketika ia sedang mentadbir jasad, ia
dinamakan ‘nafs’ (diri), ketika is sedang menerima iluminasi yang bersifat
ilham, ia dinamakan ‘qalb’(kalbu) dan ketika ia kembali kepada unsur abstraknya
sendiri, seperti apabila tiba kematian, ia dinamakan ruh. Maka penting untuk makna
akhlak dicakna dari sumber perilaku manusia yang berupa aql, ruh, nafs, qalb
dan cara kerjanya.
Berbalik kepada persoalan moral. Berbeza
dari akhlak, dalam tradisi barat, istilah “moral” dalam Oxford English Dictionary
dan kamus-kamus lain diertikan sebagai perilaku baik-buruk manusia.
Prinsip-prinsipnya disebut etika atau falsafah moral. Ketika moral menjadi
semangat atau sikap masyarakat ia disebut “ethos”. Itu semua, termasuk baik
buruk yang pastinya bersumber dari kesepakatan manusia (human convention).
Bahkan apa yang disebut “hukum moral” atau dharma dalam agama Hindu juga
berasal dari kebiasaan sosial. Maknanya moral dan etika menjadi longgar. Jadi
bermoral ertinya berperilaku sesuai dengan aturan masyarakat, dan tidak
selalunya bersifat ilahi dan ‘religious’.
Orang berakhlak dalam erti yang sebenarnya
pasti bermoral, tapi tidak semua yang bermoral itu berakhlak. Pemimpin yang
tidak zalim, pembela kaum yang lemah, tidak korup dan seumpamanya. Akan
dianggap bermoral. Tetapi ia sebenarnya tidak berakhlak jika ia seorang lesbian,
homoseksual, pezina, peminum arak, penjudi dan lain-lain. Saudagar kaya raya yang
dermawan, zakatnya berjuta, pekerjanya beribu, peranan sosialnya banyak, boleh
dianggap bermoral tinggi. Tapi jika sifatnya adalah seperti pemimpin tadi, dia
juga sebenarnya tidak berakhlak.
Kini, akhlak juga telah diganti
dengan istilah “karakter” (Yunani: kharakter). Karakter diertikan sebagai ciri
yang membezakan seseorang karana kekuatan moral atau reputasi. Karakter juga dimaknai
sebagai sifat yang dimainkan seorang aktor dalam sebuah sandiwara, drama atau lakonan.
Berkarakter baik biasa diertikan sebagai berperanan baik. Ia bukan sifat yang
melekat erat dalam identiti diri. Bukan dorongan jiwa tapi dorongan masyarakat.
Mungkin Nampak sangat manusiawi, tapi tidak semestinya berdimensi ilahi. Maka
berkarakter juga tidak semestinya berakhlak.
Sebagai contoh, seorang yang
berkerja sebagai pegawai perhubungan awam, sudah tentulah dalam waktu
bekerjanya ia sangat peramah kerana mengikuti protokol-protokol moral majikannya.
Dihadapan pelanggan, kerana dorongan masyarakat, sudah tentulah ia berkarekter
tinggi, namun apabila tiba waktu rehat, ia mula merungut seorang diri dengan
karenah pelanggan tadi yang pada pendapatnya menyusahkan dirinya. Inilah yang
biasa terjadi kepada mereka yang belajar moral tetapi tidak mendasarinya kepada
Ilahi. Konsep Ehsan iaitu bersikap seolah-olah kita melihat Allah dan Allah
sudah tentu melihat perbuatan kita dan mengetahui hati budi kita tidak ada
dalam diri.
Mereka yang bermoral tanpa asas
Ilahi juga lebih cenderong untuk menilai sesuatu perkara secara subjektif atas
dasar kebebasan seseorang individu untuk menentukan nilai moral mereka sendiri.
Maka, konsep amal maaruf nahi mungkar atau menyeru kepada kebaikan dan mencegah
kemungkaran tidak ada pada diri mereka. Ia boleh dilihat dengan ketara dalam
hal-hal kebebasan seksual atau dalam hal pergaulan bebas.
Akhirnya mereka yang tidak
menerima konsep akhlak sabagai satu yang mutlak daripada Allah ini, selamanya
akan bereksperimen dengan persepsi masyarakat yang sememangnya sentiasa berubah,
hanyut dalam lautan akal yang selamanya tidak bertemu hakikat fitrah dirinya.
Dalam konteks yang lain. Lain pula
jadinya jika makna berakhlak hanya dibatasi secara sempit maka ia akan sesempit
makna moral yang dibatasi dimensi dunia semata. Berakhlak dengan cara yang
sempit, hanya berpedomankan halal-haram atau wajib-sunnah sama keliru dengan
mereka yang hanya bermoral tetapi tidak berakhlak. Hubungannya dengan Tuhan
tidak disempurnakan dengan hubungan antara manusia (mu’amalah ma’annas).
Ibadahnya sempurna, pakaiannya sederhana, lidahnya fasih melantunkan ayat-ayatNya.
Tapi, tindakan dan ucapannya menyakiti sesama insan atau orang-orang
dibawahnya. Kebersihan alam tidak dijaga, mulutnya selalu celupar memarahi
orang lain, tidak berbudi kepada orang dan lain-lain. Inilah makna berakhlak
yang juga salah. Maka jangan hairan jika ada tokoh agama yang terjerumus dalam
skandal tahta, harta dan wanita.
Sebaliknya, bagi Muslim
sekuler-liberal-humanis, standard halal-haram, wajib-sunnah ditinggalkan atau
ditafsir sendiri tanpa mengikuti kaedah methodologi Ilmu Wahyu dan Hadith yang
terbukti holistic, sedangkan, mereka sedaya upaya dalam bidang sains dan
teknologi, mengikut disiplin-disiplin ilmunya. Mereka menganggap standard
baik-buruk adalah dari kesepakatan manusia secara global atau secara kebebasan
individu. Maka, meniru akhlak Nabi pun menjadi aneh. Berjanggut seperti Nabi
kini dianggap seperti berpedang atau bersenjata seperti mana yang sering
terjadi ketika seorang muslim yang berpakaian sunnah ingin menaiki kapal
terbang.
Menolak hiburan berlebihan
dianggap ‘holier than thou’. Berdemonstrasi sambil bertakbir sama seperti
mengajak orang berperang. Menghukumi dan menasihati kesesatan dan kemaksiatan
dianggap fundamentalis, teroris dan anti-hak asasi. Berdakwah tidak boleh
begitu begini dan bsebagainya. Wallahu
a’alam.
Nurfitri Amir Muhammad
Pertubuhan
Aktivis Pengupayaan Insan (API),
Pertubuhan
Menangani Gejala Sosial Malaysia (UNGGAS Malaysia).
Diolah dari
tulisan:
Dr. Mohd Farid
Mohd Shahran, Isu-isu Dalam Pemikiran Islam (2008).
Dr. Hamid Fahmy
Zarkasyi, Akhlak (2011).
No comments:
Post a Comment