Tuesday, September 9, 2014

Pengalaman pertama bersama penghuni STBTAT

Alhamdulillah, segala puji hanya selayaknya diberikan kepada ALLAH.

Program khas untuk membantu 29 penghuni Sekolah Tunas Bakti, Teluk Air Tawar (STBTAT), Butterworth telah bermula pada 5 September, Jumaat yang lalu.

Setelah UNGGAS Malaysia menyebarkan poster pencarian guru sukarela, alhamdulillah ramai yang menghubungi kami untuk bertanya mengenai kekosongan guru sukarela.

Guru sukarela yang dicari adalah khas untuk mengajar 29 penghuni STBTAT yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) November nanti.

Subjek yang memerlukan guru sukarela segera adalah Sains, Matematik, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Islam. Alhamdulillah dalam masa sehari sahaja, ada yang sudi mengajar subjek ini secara sukarela.

Setakat ini, lima guru sukarela yang akan mengajar mereka sehingga SPM tiba.

Kelas Pertama.. Aktif bukan Pasif...



Respon dari kedua pihak amat positif, samada pihak guru sukarela atau penghuni STBTAT. Masa berlalu terasa amat pantas oleh mereka. Sedar tidak sedar, masa mengajar dan belajar telahpun tamat. 

Antara komen guru sukarela:-

Sains: "Sangat bersemangat nak belajar. Tanya ja memanjang. Tapi kena kawal, takut meleret"

Matematik: "Kebanyakannya berjaya menyelesaikan soalan linear equation. Tambahan pula, mereka sangat excited nak belajar. Jelas kelihatan mereka juga sangat menghargai guru. Malah, terserlah mereka sangat dahagakan ilmu."

Bahasa Inggeris: "Mereka sangat mudah untuk menerima arahan dan kerjasama yang baiki diberikan. Boleh dikatakan mereka berdisiplin dalam kelas. Namun agak susah kerana apabila diberikan tugasan untuk menyenaraikan kebaikan mereka, mereka sangat payah untuk tuliskan. Sedangkan sebenarnya, ada kebaikan yang mereka lakukan tanpa mereka sedari tetapi mereka masih gelar diri mereka jahat."

Sekian laporan untuk kelas pertama bersama adik-adik penghuni STBTAT yang ceria dan spontan. Nantikan cerita menarik untuk kelas minggu hadapan.


"Jika anak Adam meninggal dunia, maka amalnya putus kecuali tiga perkara; shadaqah jariyah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya." Hadis Riwayat Muslim.

No comments:

Post a Comment