Wednesday, December 16, 2015

BENGKEL PERANCANGAN KERJA DAN BUDGET (RETREAT UNGGAS) SERTA LAWATAN DARIPADA SEKRETARIAT KL.

12 Disember 2015 lalu, UNGGAS Malaysia telah menerima kunjungan daripada Sekretariat UNGGAS KL. Dalam bengkel kali ini, kami telah di 'sekolah' kan oleh Uncle Jamal (pakar forensik kewangan) dan Isteri beliau Aunty Lily dalam hal perancangan kewangan. Perlu diakui, kebanyakan NGO yang ada di Malaysia memang lemah dalam dokumentasi kewangan dan perancangan budget. Alhamdulillah, kamitelah mendapat ilmu- ilmu baru yang akan dimanfaatkan untuk tahun-tahun seterusnya.
Unle Jamal bersemangat berkongsi ilmunya

Dari kiri: Shamsul (Aktivis UNGGAS Malaysia), Ust Kamaruddin Kassim (Otai UNGGAS Malaysia), Uncle Jamal (Pakar Forensik Kewangan)

Objektif utama bengkel ini adalah untuk memberi kefahaman bahawa pentingnya program yang berfokus, boleh diukur dan perancangan budget yang tepat.





Orang kuat UNGGAS KL


Dari pihak Presiden UNGGAS, ucapan terima kasih dan tahniah diucapkan kepada Sekretariat UNGGAS KL kerana telah berkongsi ilmu dan pengalaman pengurusan organisasi yang lebih baik.
Sejurus selepas bengkel, team UNGGAS KL dan Uncle Jamal telah mengadakan lawatan ke Program Rice and Roses kendalian NGO MIM Bersaudara di Lebuh Acheh. Terima kasih juga diucapkan kepada Penasihat UNGGAS MALAYSIA Ustaz Kamaruddin Kassim yang telah merancang dan mengaturkan program ini.






* Untuk makluman, bengkel ini asalnya telah dirancang oleh Ustaz Kamaruddin yang juga merupakan Presiden MIM untuk dilaksanakan bersama Team Rice and Roses di Lebuh Acheh. Oleh kerana beberapa halangan tertentu, pihak UNGGAS Malaysia telah diminta oleh beliau sendiri untuk melaksanakan dahulu bengkel ini sementara menanti tarikh baru yang sesuai untuk dilaksanakan pula bersama Team Rice and Roses (MIM). Sementara itu, program Rice and Roses tetap dijalankan seperti biasa pada hari Sabtu di Lebuh Acheh. Sayugia, kami mengucapkan tahniah kepada semua para aktivis masyarakat yang tidak jemu berbakti. Semoga semua amalan kita diterima oleh Allah azza wa jalla.

1 comment: