Friday, March 2, 2012

MEMBANTAH GERAKAN UNTUK MENERIMA DAN MENYEBARLUASKAN KANDUNGAN RESOLUSI 17 JUN 2011, PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU BERKENAAN ORIENTASI SEKSUAL & IDENTITI GENDER DAN HAK KEBEBASAN BERAGAMA


KENYATAAN AKHBAR PERTUBUHAN-PERTUBUHAN PEMBELA ISLAM (PEMBELA)

1 HARIBULAN MAC 2012 BERSAMAAN 8 RABIUL AKHIR 1433

MEMBANTAH GERAKAN UNTUK MENERIMA DAN MENYEBARLUASKAN KANDUNGAN RESOLUSI 17 JUN 2011, PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU BERKENAAN ORIENTASI SEKSUAL & IDENTITI GENDER DAN HAK KEBEBASAN BERAGAMA


Pada 17 Jun 2011, Majlis Hak Asasi Manusia (HAM) Pertubuhan bangsa-bangsa Bersatu telah meluluskan suatu resolusi berkenaan apa yang didakwa sebagai pencabulan hak asasi manusia berdasarkan orientasi seksual dan identiti gender. Walaupun mendapat sokongan yang kecil (hanya 23 negara yang menyokong), resolusi ini telah diluluskan dan bakal menzahirkan akibat yang sangat besar terhadap kelangsungan tamadun manusia dan kehidupan beragama. Resolusi ini terhasil dari tafsiran yang dangkal dan dimanipulasi mengenai fitrah seksual manusia, norma-norma kehidupan beradab serta menafikan peranan dan pengaruh agama di dalam kesejahteraan manusia. Resolusi tersebut meletakkan golongan LGBT di tempat yang salah, dengan memberikan pengiktirafan yang mengelirukan kepada mereka tanpa menyelesaikan permasalahan sebenar mengikut lunas agama dan nilai-nilai sebenar kemanusiaan.


PEMBELA mengikuti dengan prihatin beberapa perkembangan yang berlaku susulan tindakan meluluskan resolusi tersebut, termasuk meneliti aktiviti-aktiviti serta tindaklaku NGO-NGO Hak Asasi Manusia (HAM) tempatan yang bertopengkan perjuangan anti-diskriminasi untuk menyemarakkan kandungan resolusi tersebut. Ini termasuklah penganjuran siri-siri program seperti Seksualiti Merdeka yang kononnya memperjuangkan mereka yang ditindas sebagai minoriti oleh kerana mengamalkan orientasi seksual di luar tabie.

PEMBELA sebagai gabungan pertubuhan-pertubuhan Islam yang insaf dan bertanggungjawab terhadap kedaulatan Perlembagaan Persekutuan, menegaskan bahawa latarbelakang yang membentuk Perlembagaan Persekutuan adalah didasarkan pada sistem nilai yang mempunyai kerangka jelas, berwibawa serta telah disepakati umum di sepanjang sejarah pembinaan Negara. Islam sebagai Agama Negara (the religion of the Federation) merupakan INTIPATI UTAMA yang mewarnakan sistem nilai tersebut, di samping aspek asas-asas sejarah dan kebudayaan masyarakat yang telah disepakati sekian lama. Justeru sebarang usaha untuk mengenegahkan nilai-nilai yang menyalahi fitrah kemanusiaan sepertimana yang cuba dibawa menerusi Resolusi PBB tersebut hendaklah ditentang sehabis-habisnya bagi mengelakkan kekeliruan serta gangguan terhadap kemaslahatan masyarakat secara umum.

PEMBELA merakamkan rasa kekhuatiran yang sangat mendalam berkenaan penyertaan Malaysia di dalam Persidangan Sesi Ke-19 Majlis Hak Asasi Manusia, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu yang akan berlangsung mulai 5 Mac 2012 di Geneva, Switzerland. Melihat pada respons serta tindaklaku mereka yang memperjuangkan hak-hak LGBT, proses ini bakal dijadikan landasan bagi NGO-NGO HAM tempatan mengambil kesempatan untuk terus mengelirukan masyarakat menerusi tekanan yang dikenakan terhadap Kerajaan Malaysia untuk tunduk mengikut apa yang kononnya dikatakan sebagai “international standards and laws” untuk membenarkan nilai dan amalan orientasi seksual dan identiti gender yang songsang dan bertentangan dengan semangat dan aspirasi Perlembagaan Persekutuan disebarluaskan di kalangan masyarakat umum.

PEMBELA mendesak pihak Kerajaan Malaysia agar meneruskan bantahan terhadap usaha-usaha yang melatari hasrat untuk melaksanakan Resolusi PBB tersebut. PEMBELA juga mendesak masyarakat Malaysia agar menzahirkan bantahan sekeras-kerasnya bukan sahaja terhadap Resolusi PBB tersebut, tetapi juga terhadap sebarang usaha untuk mengenengahkan orientasi songsang LGBT ini sebagai suatu cara hidup masyarakat Malaysia.

PEMBELA komited dalam meneruskan kempen kesedaran untuk menyemarakkan kefahaman masyarakat terhadap bahaya kesan resolusi PBB ini terhadap masyarakat serta melibatkan NGO-NGO Islam di dalam proses membantah pelaksanaan resolusi tersebut di pelbagai peringkat.

PEMBELA juga mendesak Kerajaan Malaysia agar lebih serius dalam menegaskan kedudukan kebebasan beragama yang dinikmati oleh semua pihak di Negara ini. Hak kebebasan beragama yang dinikmati oleh  penganut-penganut agama-agama bukan Islam mengatasi hak kebebasan yang diberikan oleh negara-negara lain di dunia termasuk negara-negara maju yang kononnya mengagungkan hak kebebasan beragama. Malaysia adalah satu-satunya negara yang meraikan hari perayaan agama-agama lain sebagai cuti umum. Malaysia juga adalah satu-satunya negara yang bertoleransi hingga ke tahap tempat-tempat ibadat agama lain dari agama Negara lebih besar dan lebih tinggi berbanding masjid. Malah tempat-tempat sembahan yang didirikan secara menyalahi undang-undang juga dihormati dan tidak dirobohkan sesuka hati tanpa mematuhi prosedur.

PEMBELA menuntut supaya kumpulan-kumpulan yang sengaja mengada-adakan cerita dengan tujuan jahat untuk menjatuhkan imej hak asasi Negara di mata dunia ditangani secara berkesan termasuk mengambil tindakan undang-undang secara serius sekiranya mereka bergantung kepada pembiayaan pihak luar demi mencemarkan nama baik dan kedaulatan Negara.

PEMBELA juga menuntut supaya semua pihak untuk menghormati kedaulatan sistem perundangan Negara yang telah memutuskan bahawa hak kebebasan beragama di negara ini TIDAK TERMASUK HAK UNTUK MURTAD bagi seseorang yang beragama Islam.

PEMBELA juga menuntut supaya semua penganut agama lain untuk menginsafi bahawa kedaulatan Agama Islam sebagai Agama Negara mesti dihormati secara jujur dan sebarang usaha untuk mencemar dan menghina Agama Islam sebagai Agama Negara mesti dihentikan bagi menjamin kelansungan kehidupan harmoni rakyat Negara ini.

PEMBELA juga menuntut supaya semua penganut agama lain menginsafi bahawa tidak semua amalan beragama yang sedang mereka kecapi di Negara ini dapat dirasai oleh penganut seagama dengan mereka di negara asal agama mereka, sehinggakan terdapat amalan-amalan keagamaan yang diamalkan di negara ini hanya dapat diamalkan di Negara ini sahaja. Justeru, sebarang usaha untuk memburukkan rekod toleransi beragama di Negara ini adalah pengkhianatan terhadap Negara dan perlu dibenteras hingga ke akar umbi.


Aminuddin Yahya
Pengerusi
Pertubuhan-pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA)

Pertubuhan-pertubuhan yang bersama menyokong bantahan ini:


Dato’ Zainul Rijal bin Abu Bakar                         Haji Mohamed Jamaluddin Shamsuddin
Presiden                                                                              Pengerusi
Persatuan Peguam Muslim Malaysia               Ikatan Badan Amal Islami Wilayah
(PPMM)                                                                               Persekutuan (IKATAN)

Dato’ Ahmad Haji Ismail                                           Haji Abdul Latif Shataran Abdullah
Pemangku Presiden                                                    Presiden
Pertubuhan Muafakat Sejahtera                        Persatuan Dakwah & Kebajikan Saudara              Baru
Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT)                  India SeMalaysia (Al-Hidayah)

Mohd Hafiz Nordin                                                      Hj. Shamsul Ma’arif bin Hj. ismail
Presiden                                                                              Yang Dipertua
Gabungan Bela Hak Insan                                        Pertubuhan IKRAM Selangor

Hj. Shaari Ahmad Junid                                             Haji Ismail Mina Ahmad
Bendahari                                                                           Presiden
Persekutuan Seruan Islam                                      Institut Pemikiran Tradisional Islam
Selangor dan Wilayah (JAM’IYAH)                    (IPTI)

Haji Shafie Patt                                                               Azril Mohd Amin
Setiausaha Agung                                                        Pemegang Amanah
Persatuan Darul Fitrah                                              Institut Kajian Islam dan Strategik (ISSI)

Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman                 Kamaruzaman Mohammad
Presiden                                                                              Presiden
Ikatan Muslimin Malaysia                                        Front Anti Murtad (FORKAD)

Tan Sri Ibrahim Abu Shah                                        Haji Mansoor Ahmad
Presiden                                                                              Presiden
Pertubuhan Melayu Insaf Kreatif                       Pertubuhan Profesional Muslim &
Malaysia                                                                              Ukhuwah Ummah (Pro-Muslim)

Hajah Sabariah Abdullah                                         A. Karim Omar
Setiausaha Agung                                                        Pemegang Amanah
Islamic Information and Services                        Khalifah Institute
Foundation (IIS)

Mohammad Nizam Mahshar                                 Nurfitri Amir Mohd
Pengerusi                                                                           Presiden
Pergerakan Penyelidikan & Pembangunan  Pertubuhan Menangani Gejala Sosial
Komuniti  (KOMUNITI)                                              (UNGGAS)

Salman Abdul Rahman                                              Syed Hassan bin Syed Ali
Setiausaha Agung                                                        Setiausaha Agung
Pertubuhan Belia Islam Nasional                        PERKASA
(PEMBINA)

Mohamad Raimi Abd Rahim                                  Norman Toha
Setiausaha Agung                                                        Setiausaha Agung
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)           Pertubuhan Jalur Tiga (JATI)

Datin Reny Rahayu Mohd Ishak                          Izzat Anwari Hasni
Presiden                                                                              Naib Yang DiPertua
Gabungan NGO Malaysia                                         Pertubuhan Aktivis Pengupayaan
(600 NGO)                                                                         Insan (API)

Ustaz Rosli Osman                                                       MS Anuar Mahmood
Naib Yang DiPertua                                                     Presiden
Persatuan Ulamak Malaysia                                   Pertubuhan Kebajikan & Sosial Malaysia
Pulau Pinang                                                                    (PRIHATIN)

Ustaz Kamaruddin Kassim                                      Aziz Man
Urusetia                                                                              Presiden
LANDAS Malaysia                                                          Muafakat Warga Desa Kedah (RURAL)

Kamarul Irzwan bin Busu Piah                             Mohd Hilmi Ramli
Penolong Setiausaha Agung                                 Timbalan Pengerusi
Perwaris Malaysia                                                         Himpunan Keilmuan Muslim (HAKIM)

Musa Awang                                                                    Kapt. Dr. Shamsuddin Moner
Timbalan Presiden                                                        Penyelaras
Persatuan Peguam Syarie Malaysia                  Sukarelawan Al-Falah YADIM
(PGSM)

Dato Dr. Maamor Othman                                      Haji Naser Disa
Presiden                                                                              Pemegang Amanah
Persatuan Pengguna Islam Malaysia               Dewan Amal Islami (DAMAI)
(PPIM)

Ustaz Mohd Fitri Abdullah                                     Dato’ Haji Hasbullah L. Isa
Pengarah Unit Dakwah                                             Setiausaha Kerja
Persatuan Perubatan Islam Darul Syifa’         Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM)

Dato Dr. Haji Mat Yasir Ikhsan                             Ahmad Fahmi Mohd Samsudin
Presiden                                                                              Presiden
Majlis Gabungan NGO Selangor                          Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia                (PKPIM)

Ustaz Shahrin bin Awaluddin                              
Pengarah Eksekutif                                                     
Perhimpunan Belia Muslim Sedunia                
(WAMY) Malaysia

No comments:

Post a Comment