Thursday, January 2, 2014

MENYANTUNI GELANDANGAN bersama PJJ UUM

30 Pelajar Jarak Jauh (PJJ), Universiti Utara Malaysia (UUM) turun ke lapangan gelandangan untuk mendekati mereka pada 27 Disember 2013) yang lalu.



Sesi taklimat sebelum turun ke lapangan.


Wakil daripada kumpulan Kindness.my, En. Khairul turut membantu bersama-sama UNGGAS Malaysia dan Pelajar PJJ UUM turun lapangan.



Bersedia untuk ke Lebuh Chulia.

* Di sini, ramai gelandangan dari kalangan PENARIK BECA.



Menyantuni seorang pak cik

PERKONGSIAN PENGALAMAN: Pertemuan demi Pertemuan..


"Hampir 3 tahun berada di Penang, ana terpanggil untuk melihat sekitar Penang akan masalah masyarakat yang kian sakit hari ke hari. Cuba melembutkan kembali hati yang semakin keras oleh sebab dosa dan kesilapan lalu. Alhamdulillah, Pergerakan Perkhidmatan Masyarakat bersama NGO (UNGGAS) menjalankan satu operasi memberi makan kepada 'Homeless'/Gelandangan di sekitar Komtar, Masjid Kapitan dan Chulia Street"

"Sesungguhnya masyarakat manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda-pemudi tetapi pemuda-pemudi ini hanyalah kosong, hanyut dan terbiar. Melihat suasana sekitar 1 hingga 2 pagi, menyebabkan hati semakin lama semakin sakit melihat pemudi yang semakin kelam jiwanya dengan menunggu giliran untuk melacurkan diri, tak kurang juga yang mabuk di sekitar jalan sejurus pulang dari kelab malam."

"Di suatu sudut, di pinggir jalan, gelandangan/'Homeless' memenuhi ruang untuk tidur. Apa menyentuh perasaan ni adalah seorang ayah yang sakit, kesejukan dan kelaparan terbaring kaku. Usai memberi makanan, kami cuba memulakan perkenalan. Bila di sentuh tentang keluarga, 'Ayah' mempunyai seorang anak tunggal yang sedang melanjutkan pelajaran di Jepun dan sudah beberapa tahun tidak ditemui. Isteri pula telah lama mengadap Ilahi. Hai anak, apakah kesibukanmu, pangkat dan pelajaran menyebabkan kamu semakin angkuh dan tidak mempedulikan sekujur tubuh yg memerah keringat membesarkanmu bagai menatang minyak yg penuh??"

"*Terlalu banyak ibrah yang ditemui malam tadi, sehinggakan diri mula muhasabah kembali, apakah balasan yg telah pun dibalas kepada kedua org tua yg membesarkan diri ini dgn penuh kasih syg? Baruku sedari bahawa Da'ie itu bukan sahaja menadah kitab, tapi harus turun ke dalam masyarakat dan mencari diri yg sebenar."

(Pertemuan pertama) Chulia Street, 26 Oct 13, 1.14 pagi



"Seorang pendakwah telah berdakwah sekian lama, tetapi masyarakatnya tetap tidak berubah. Anehnya dia terus berdakwah. Ketika ditanya, "mengapa terus berdakwah sedangkan masyarakat mu tidak berubah?" Dengan pantas dia menjawab, "agar aku tidak diubah oleh masyarakat!"

A: Pak cik ingat eka lagi? *Sambil menunjukkan gambar pertemuan yg lepas*
Pak cik: *Tersenyum girang*
A: Dari tadi eka cari pak cik. Alhamdulillah, kita jumpa lagi. Eka dah nak exam ni, pak cik doakan eka naa. Eka janji, eka akan dtg jumpa pak cik lagi *Sebak*
Pak cik: InsyaAllah. *Mengalir air mata*

"Raihlah cinta Allah dari telapak tangan hamba-Nya yang meminta. Penuhilah permintaan hamba-Nya yang melarat, nescaya cinta Allah semakin mendekat!"

(Pertemuan kedua) Chulia Street,28th Dec 13, 00.59pagi





Realitinya... Siang hari, orang ramai lalu lalang di koridor ini, tetapi sebenarnya... 'Inilah RUMAH' mereka...



PAYUNG inilah BUMBUNG dan DINDING mereka...




Presiden UNGGAS Malaysia bersama Pengarah Program

No comments:

Post a Comment