Monday, July 26, 2010

DIARI MUSAFIR UNGGAS







penulis sempat mengambil gambar dengan kanak-kanak yang berada di Sinar Salam. setiap mereka ini mempunyai kisahnya yang boleh meruntun perasaan. si kecil Aishah berbaju merah menderita penyakit cecair dalam otaknya. setiap kali penulis melihat wajah adik Aishah yang mengambarkan kehausan belaian ibu dan ayahnya. mendengar suaranya yang halus menyebut "nak" sesak dada penulis menahan sebak.

ah! kagum dengan citi-cita besar kak Fida untuk mendidik Aishah sehingga menjadi ustazah.

penulis sempat berbual-bual dengan beberapa pelatih di Rumah Sinar Salam. ternyata ada wanita yang latar belakang pendidikannya tinggi, pernah menjadi guru. ada juga pelatih dari Indonesia yang datang ke Malaysia untuk mencari rezeki halal, namun terlibat dalam kancah kemaksiatan. tidak terlepas wanita muda dari Sabah yang turut sama menghuni rumah tersebut.

pengalaman tidur, berbual, dan makan bersama dengan penghuni yang ada antaranya menjadi pembawa HIV+. ya pada mulanya penulis secara jujurnya terselit juga rasa bimbang namun praktikal ini megajar untuk lebih memahami mereka.

ternyata kasih sayang Kak Fida mampu memasung kaki pelatih untuk terus tinggal di rumah tersebut untuk memulihkan diri mereka dan menjaga anak mereka.

tepat 9am, penulis meninggalkan Rumah Sinar Salam untuk ke Masjid Negara bagi program bersama JAWI berkaitan OUTREACH DAKWAH.

No comments:

Post a Comment